De nieuwscriteria: wat is nieuws?

Zoals in het eerste hoofdstuk is gezegd, moet een persbericht een minimum aan informatieve waarde hebben. Vraag je altijd af of je nieuws van belang is voor een grotere groep mensen. Een persbericht, schrijft Jeanine Mies, is geschikt als je belangrijk nieuws officieel bekend wil maken aan een grote groep mensen, als de boodschap niet te gevoelig ligt, als ze niet letterlijk in de pers hoeft te komen en als je ze op papier kan overbrengen (2002: 36).

Maar wat is belangrijk nieuws? Dat is natuurlijk relatief. Om je beter in de rol van de journalist te kunnen verplaatsen, is het nuttig even de verschillende nieuwscriteria door te nemen:

Actualiteit

Hoe actueler, hoe meer nieuwswaarde. Zeker voor kranten en nog meer voor de radio wordt nieuws heel snel 'oud nieuws'.

Afwijking

Al wat afwijkt van het bekende, al wat ongewoon en onverwacht is, is nieuws. Vandaar dat goed nieuws vaak geen nieuws is.

Gevolgen

Hoe groter de impact van een gebeurtenis of nieuwsfeit, hoe meer nieuwswaarde.

Omvang

Gaat het om een enorme omzetdaling of een minieme, een gigantische drugsvangst of een kleine? Overstijgt uw nieuws het regionale, is het van nationaal belang? De omvang bepaalt de nieuwswaarde.

De bron

Wat een journalist uit betrouwbare bron heeft, zal hij uiteraard sneller publiceren. Zeker als die bron een autoriteit is.

Nabijheid

Hoe verder van huis, hoe moeilijker een gebeurtenis het nieuws haalt.

Tijdgeest

De thema's die de maatschappij beroeren, variëren van tijd tot tijd en worden mee bepaald door grote nieuwsfeiten. Sinds 9/11 is er bijvoorbeeld veel meer aandacht voor de islam, extremisme en terrorisme. Persberichten die op een of andere manier aansluiten bij de actualiteit, maken een grotere kans bij de media.

Aanbod

Het nieuwsaanbod varieert van dag tot dag. Als je persbericht moet opboksen tegen groot wereldnieuws, maakt het minder kans dan wanneer het komkommertijd is.

Populariteit

Ook als je de bovenstaande criteria hanteert, blijft nieuws een relatief gegeven, aangezien de pers ook een commercieel criterium hanteert: nieuws is wat populair is bij de lezers. Nieuws hoeft daarom niet altijd van groot maatschappelijk belang te zijn. Als zogenaamd 'zacht' nieuws met weinig nieuwswaarde een leuk verhaal oplevert, krijgt het ook een plaats.

Merk op dat, met uitzondering van De Tijd, alle Vlaamse kranten ook regionaal nieuws brengen. Daarnaast hebben de media almaar meer belangstelling voor alles wat 'lifestyle' is, vooral ook in weekendbijlagen en rubrieken met nieuwe producten of gadgets. Voor meer commerciële persberichten bieden die uiteraard heel wat mogelijkheden.

Knack Focus over de Nokia N92:

Kleine kijkbuis

Uw flat screen zal u er niet voor inruilen, maar mobiele televisie is voor de reizende mens best een leuk aardigheidje.