Actualiteit
Hoe actueler, hoe meer nieuwswaarde. Zeker voor kranten en nog meer voor de radio wordt nieuws heel snel 'oud nieuws'.
Afwijking
Al wat afwijkt van het bekende, al wat ongewoon en onverwacht is, is nieuws. Vandaar dat goed nieuws vaak geen nieuws is.
Gevolgen
Hoe groter de impact van een gebeurtenis of nieuwsfeit, hoe meer nieuwswaarde.
Omvang
Gaat het om een enorme omzetdaling of een minieme, een gigantische drugsvangst of een kleine? Overstijgt uw nieuws het regionale, is het van nationaal belang? De omvang bepaalt de nieuwswaarde.
De bron
Wat een journalist uit betrouwbare bron heeft, zal hij uiteraard sneller publiceren. Zeker als die bron een autoriteit is.
Nabijheid
Hoe verder van huis, hoe moeilijker een gebeurtenis het nieuws haalt.
Tijdgeest
De thema's die de maatschappij beroeren, variëren van tijd tot tijd en worden mee bepaald door grote nieuwsfeiten. Sinds 9/11 is er bijvoorbeeld veel meer aandacht voor de islam, extremisme en terrorisme. Persberichten die op een of andere manier aansluiten bij de actualiteit, maken een grotere kans bij de media.
Aanbod
Het nieuwsaanbod varieert van dag tot dag. Als je persbericht moet opboksen tegen groot wereldnieuws, maakt het minder kans dan wanneer het komkommertijd is.
Populariteit
Ook als je de bovenstaande criteria hanteert, blijft nieuws een relatief gegeven, aangezien de pers ook een commercieel criterium hanteert: nieuws is wat populair is bij de lezers. Nieuws hoeft daarom niet altijd van groot maatschappelijk belang te zijn. Als zogenaamd 'zacht' nieuws met weinig nieuwswaarde een leuk verhaal oplevert, krijgt het ook een plaats.
Merk op dat, met uitzondering van De Tijd, alle Vlaamse kranten ook regionaal nieuws brengen. Daarnaast hebben de media almaar meer belangstelling voor alles wat 'lifestyle' is, vooral ook in weekendbijlagen en rubrieken met nieuwe producten of gadgets. Voor meer commerciële persberichten bieden die uiteraard heel wat mogelijkheden.