Leerdoelen
In deze blended learning module leer je hoe je communicatie strategisch kan inzetten in gevallen van crisis. Op basis van deze module moet je in staat zijn om:
- een crisissituatie adequaat te beschrijven en te categoriseren;
- de basisprincipes van goede crisiscommunicatie te herkennen in producten die werden verspreid bij crisissituaties;
- communicatierichtlijnen voor crisissituaties toe te passen in schriftelijke communicatie;
- een strategische keuze te maken voor een bepaalde responsstrategie in crisiscommunicatie;
- een overwogen mediumkeuze te maken bij de uitwerking van een communicatieproces in een crisissituatie.
Voorkennis
Wie de Calliope module over slechtnieuwscommunicatie heeft doorgenomen, zal die voorkennis goed kunnen gebruiken voor deze module.
Studiebelasting
De gemiddelde doorlooptijd van deze module is 6 uur. Op die tijd hebben de meeste studenten de theorie verwerkt, de oefeningen doorgenomen en de case uitgewerkt.
Doelpuliek
Deze module is in de eerste plaats ontwikkeld voor studenten van de Universiteit Antwerpen in het kader van een college Professionele Communicatie.
Module
Deze module bestaat uit 3 onderdelen: theorie, oefeningen en een case. Je kunt beginnen met de theorie door te nemen. Voorstanders van een meer praktijkgerichte aanpak kunnen daarentegen starten met de oefeningen, of zelfs meteen aan de case beginnen. In de rechterkolom vind je meestal verwijzingen naar de relevante pagina's van de andere onderdelen, zodat je bijvoorbeeld makkelijk van de oefeningen naar de bijbehorende theorie kunt navigeren.
Welke volgorde je ook kiest, aan het einde van de sessie moet je de module volledig hebben doorgenomen. Je moet de theorie beheersen zodat je weet hoe bedrijven, organisaties en instellingen hun communicatie op een professionele en strategische manier kunnen voeren tijdens crisissituaties. Bovendien moet je ook in staat zijn de theoretische concepten kritisch en strategisch toe te passen.
Team
Deze module werd ontwikkeld door de Vakgroep Zakelijke Communicatie van de Universiteit Antwerpen. Medewerkers: Joris Smeets, Mariëlle Leijten, Liesbeth Opdenacker, Suzy Stals en Luuk Van Waes.
Ontwikkeld: juli 2006 | Laatst aangepast: juli 2017.