Argumentatie

Met je argumentatie moet je duidelijk maken welke elementen in jouw opleiding, ervaring en persoonlijkheid van jou een bijzonder geschikte kandidaat maken om de vacature in te vullen.

De gegevens uit de advertentie dienen als kapstok om de beschrijving van je eigen profiel aan op te hangen. Geef concrete antwoorden op de vraag in hoeverre je voldoet aan de functievereisten en het vooropgestelde profiel. Stel je niet tevreden met de vermelding van je diploma, spreek over concrete capaciteiten die daar uit voortvloeien. Benadruk realisaties die aansluiten bij de functievereisten.

Stel je zo veel mogelijk in de plaats van toekomstige werkgevers en zoek de belangrijkste informatie op over hun bedrijf en over de functie waar je naar solliciteert.

Aandachtspunten

Als je een sterke argumentatie op papier wil zetten, houd je dan aan de volgende richtlijnen:

Laat feiten spreken

Reik zoveel mogelijk feitelijke informatie aan waaruit je geschiktheid blijkt. Waardeoordelen over jezelf die niet onderbouwd zijn, maken weinig indruk. Verlies je wel niet te veel in details: je brief is niet de plaats om je hele cv te herhalen.

Niet:

Ik mag zeggen dat ik vloeiend Nederlands, Duits, Engels en Frans spreek.

Wel:

Voor Nederlands, Duits, Engels en Frans heb ik altijd goede cijfers behaald, zowel in het secundair als in het hoger onderwijs. Ik heb altijd al veel in het Engels gelezen, en mijn Frans is bovendien enorm vooruitgegaan tijdens mijn Erasmusjaar in Lyon.

Alleen een talenwonder is perfect viertalig. De eerste uitspraak bewijst dan ook dat je je niet kunt nuanceren en schromelijk overdrijft.

Soms kun je je brief ook voor zich laten spreken. In plaats van te zeggen dat je heel vlot bent, kun je bijvoorbeeld beter een vlotte brief schrijven, waarin geen clichés en stroeve zinnen voorkomen (zie ook: stijl).

Wees specifiek

Hoe algemener je argumentatie en motivatie, hoe minder indruk ze zullen maken. De onderstaande motivatie is bijvoorbeeld wel erg ruim:

Een groot en professioneel bedrijf zoals het uwe biedt ongetwijfeld heel wat mogelijkheden.

Snij je motivatie en argumentatie daarom zo goed mogelijk op maat van zowel jezelf als de functie.

  • Toon wat je onderscheidt van andere kandidaten. Schets met andere woorden een individueel profiel en geen groepsprofiel dat opgaat voor iedereen met jouw diploma.
  • Zoek daarbij naar die speciale troeven die precies voor de functie in kwestie heel relevant zijn, en besteed minder of geen woorden aan algemene troeven die nog voor tien andere functies van toepassing zijn.

Maak een onderscheid tussen aanleiding, motivatie en argumentatie

De onmiddellijke omstandigheden die tot je sollicitatie leiden, vormen de aanleiding voor je brief: je zoekt een bepaalde baan, je leest een advertentie voor dat soort baan, je voldoet goed aan het profiel en voelt je aangesproken.

Je motivatie daarentegen gaat verder dan die omstandigheden: motivatie is het resultaat van al die aspecten van de baan en het bedrijf die je enthousiast maken en ertoe leiden dat je de baan heel graag zou 'binnenhalen'.

Met je argumentatie ten slotte ga je aantonen dat je voldoet aan het profiel en de werkgever overtuigen van al de troeven die van jou een uitstekende kandidaat maken.

Logischerwijs is dat ook de volgorde in je brief: eerst de aanleiding, daarna je motivatie, en dan pas de argumentatie, die de kern van je brief uitmaakt (zie ook: structuur).

In het onderstaande voorbeeld worden aanleiding en motivatie door elkaar gehaald:

Omdat ik volledig beantwoord aan al de gestelde eisen, wil ik graag solliciteren bij uw bedrijf.

Gebruik enkel relevante argumenten

Vermijd argumenten die enkel voor jou persoonlijk van belang zijn, maar niet voor de werkgever, zoals in dit voorbeeld:

Ik wil graag meteen beginnen werken in het centrum van Antwerpen.

Wees tactisch

Zorg dat je argumentatie doordacht is en niet (onbedoeld) negatief kan overkomen. Neem bijvoorbeeld de volgende zin:

Ik ben dan misschien overgekwalificeerd, een functie als deze beschouw ik als een mooie start.

Heel ontactisch is deze zin misschien niet, maar bij een selecteur kan hij toch de indruk wekken dat je je eigenlijk te goed voelt voor de functie. Maak er altijd een positief verhaal van (zie ook stijl: positief formuleren.) Je zou bijvoorbeeld ook eenvoudigweg kunnen vermelden dat je op termijn graag zou doorgroeien bij het bedrijf in kwestie. Zo geef je je ambitie aan, en maak je meteen duidelijk dat je bewust voor het specifieke bedrijf kiest.

Tip

Manieren om jezelf van andere sollicitanten te onderscheiden

  • werkervaring;
  • kennis van het bedrijf;
  • kennis van en inzicht in de sector;
  • verantwoordelijkheden in het verenigingsleven;
  • vrijwilligerswerk;
  • bijkomende opleidingen.