|
Structuur
|
Uit een dikke stapel cv's kiezen selecteurs vaak snel de interessantste profielen. Gebruik dus een logische en toegankelijke structuur, schrijf geen volzinnen en presenteer alles schematisch.
Hiërarchie
Geef de belangrijkste en meest relevante informatie de meest prominente plaats. Relevante werkervaring of stages plaats je bijvoorbeeld voor je opleiding. Solliciteer je voor een baan in IT, dan kun je de rubriek 'computerkennis' meer naar voren halen.
Consistentie
Hanteer niet alleen dezelfde structuur voor alle rubrieken in je cv, maar wees ook binnen de rubrieken consistent. Je kunt bijvoorbeeld werken met de 'wanneer - wat - waar' opbouw.
2004 - 2008
|
Master in de Toegepaste Economische Wetenschappen, KU Leuven, België
|
Een vaak gemaakte fout is het geven van te weinig informatie. Wat voor jou vanzelfsprekend is, is niet altijd betekenisvol voor een selecteur. Geef daarom bijkomende informatie. Het bovenstaande voorbeeld wordt dan:
2004 - 2008
|
Master in de Toegepaste Economische Wetenschappen, KU Leuven, België
Focus: Studie van de verschillende processen binnen een bedrijf, met nadruk op strategie en management.
Scriptie: 'Organisation and Corporate Governance in Multinational Corporations'. Studie van de relatie tussen moeder- en dochterbedrijven en het ontstaan van bedrijfsnetwerken.
Vaardigheden:
- analyseren van complexe data
- interviewen in een internationale context
|
Een andere manier om bijkomende informatie te geven en te structureren is de STAR-methode.
- S = Situatie (beschrijf de situatie of de context)
- T = Taak (wat waren je taken, wat werd er van je verwacht?)
- A = Actie (welke acties heb je ondernomen?)
- R = Resultaat (wat heb je verwezenlijkt en bijgeleerd?)
Met dit model kun je een specifieke baan of opleiding meteen koppelen aan concrete taken, acties en resultaten. Bovendien is dit een goede leidraad en houvast voor je sollicitatiegesprek, waar interviewers vragen vaak opbouwen volgens dit model.
Situatie
|
Onderzoeksmedewerker dienst PR
|
Taak
|
Communiceren van procedures en beleidsbeslissingen naar het managementteam.
|
Actie
|
Introductie van een maandelijkse nieuwsbrief specifiek voor het managementteam. Verantwoordelijk voor het verzamelen van de informatie, de eindredactie en de layout.
|
Resultaat
|
Verbeterde communicatie tussen de dienst PR en het managementteam.
|
|
|
|
|