De voorbeelden hieronder voldoen nog niet aan enkele basisprincipes van voorformulering. Pas ze aan waar nodig.
(De namen van de bedrijven of organisaties in kwestie zijn veranderd. Ook aan de formulering is wel eens gesleuteld, met het oog op de oefeningen.)
Nano (gsm-operator)
Hierbij kondigen wij aan dat we onze klanten die een leefloon ontvangen van het OCMW vanaf nu onze optie Sociaal Tarief aanbieden. Als u een leefloon ontvangt krijgt u elke maand 3,10 euro gratis belkrediet op uw Nano-kaart. Het krediet kan voor al onze diensten gebruikt worden: gesprekken, sms'en...
Sinds twee maanden komen wij als gsm-operator al tegemoet aan hulpbehoevende klanten. Ook 65-plussers, doven, slechthorenden en gehandicapten die voldoen aan de vooropgestelde voorwaarden kunnen onze optie Sociaal Tarief aanvragen. Hen geven we 12 euro korting per maand op hun telefoonfactuur.
Brussel. Nano-klanten die een leefloon ontvangen van het OCMW krijgen voortaan elke maand 3,10 euro gratis belkrediet op hun Nano-kaart. Klanten die het Sociaal Tarief aanvragen, kunnen het krediet voor alle Nano-diensten gebruiken: gesprekken, sms'en...
Nano komt al sinds september tegemoet aan hulpbehoevende klanten. Sinds dan kunnen 65-plussers, doven en slechthorenden en gehandicapten die voldoen aan de vooropgestelde voorwaarden de optie Sociaal Tarief aanvragen. De gsm-operator geeft hen een korting van 12 euro per maand op hun telefoonfactuur.
Toelichting
Het belangrijkste voor deze oefening zijn de persoonlijke voornaamwoorden en de tijdsaanduiding (zie wat cursief is gezet). Je verwijst naar je bedrijf in de derde persoon, of schrijft gewoon: Nano.
Adams Pharmaceutica
De Openbedrijvendag was een grandioos succes voor ons bedrijf. Meer dan 15.000 kijklustigen kwamen gisteren naar hier, waarmee we meteen de grootste publiekstrekker waren.
De Openbedrijvendag was de voorbije zondag een groot succes voor Adams Pharmaceutica. Meer dan 15.000 kijklustigen kwamen gisteren een kijkje nemen bij de geneesmiddelenproducent, waarmee het bedrijf meteen de grootste publiekstrekker was.
Toelichting
Vooral wat cursief staat, is van belang: verwijzingen naar het eigen bedrijf en tijds- en plaatsvermeldingen.