Stijl

Dit is de eerste alinea van een persbericht van een grote frisdrankproducent, maar is het ook een lead? Waarover gaat het, denk je? En waaraan kan je zien dat het een persbericht is?

CBX, het bedrijf dat in België de producten van The Fresh Company op de markt brengt, maakte vandaag tijdens bijzondere ondernemingsraden in zijn lokale sites zijn intentie bekend om de logistieke organisatie in 2006 te herstructureren. Terwijl het klantenlandschap van CBX in tien jaar tijd sterk is veranderd, zijn de logistieke structuren van het bedrijf onvoldoende geëvolueerd. Bovendien is de productiviteit de voorbije 3 jaar gedaald en zijn de kosten aanzienlijk gestegen. Een herstructurering is dus nodig om rationeler en efficiënter te kunnen werken en beter in te spelen op veranderende marktomstandigheden.

Je ziet dat het een persbericht is aan de managerstaal. Het is volledig vanuit het standpunt van het bedrijf geschreven. Een journalist zou nooit beginnen met die wat vage en algemene achtergrondinformatie. Die zou meteen zeggen waar het op staat: er zullen mensen hun baan verliezen. Want het woord 'herstructuring' moet natuurlijk verdoezelen dat het om ontslagen gaat.

Met andere woorden: het is een slecht voorbeeld, doordat de schrijver nauwelijks aan voorformulering heeft gedaan. Hij had zich veel meer een journlistieke schrijfstijl moeten aanmeten.

Een journalist zou ook nooit de omslachtige omschrijving "CBX, het bedrijf dat in België de producten van The Fresh Company op de markt brengt" gebruiken. Die schrijft gewoon Fresh.

Maar een bedrijf wil slecht nieuws natuurlijk inkleden. Ze presenteren de ontslagen als goed management: ze hebben als het ware geen andere keuze.

De tweede alinea bevat al wel meer concrete informatie. Schrijf nu een goeie lead op basis van de eerste twee alinea's. Zoek een evenwicht tussen goede journalistieke voorformulering en de standpunten en de belangen van je bedrijf

CBX, het bedrijf dat in België de producten van The Fresh Company op de markt brengt, maakte vandaag tijdens bijzondere ondernemingsraden in zijn lokale sites zijn intentie bekend om de logistieke organisatie in 2006 te herstructureren. Terwijl het klantenlandschap van CBX in tien jaar tijd sterk is veranderd, zijn de logistieke structuren van het bedrijf onvoldoende geëvolueerd. Bovendien is de productiviteit de voorbije 3 jaar gedaald en zijn de kosten aanzienlijk gestegen. Een herstructurering is dus nodig om rationeler en efficiënter te kunnen werken en beter in te spelen op veranderende marktomstandigheden.

CBX wil de logistieke activiteiten niet afbouwen, maar zou ze concentreren in vijf distributiecentra in plaats van acht. De sites in Oostkamp, Evere en Barchon zouden dichtgaan, terwijl Gent, Antwerpen, Hasselt, Gosselies en Chaudfontaine verder worden uitgebouwd. Deze intentie tot herstructurering zou een daling van de tewerkstelling met 50 jobs met zich kunnen meebrengen. Deze daling zal vooral worden ingevuld door minder een beroep te doen op uitzendkrachten of door tijdelijke contracten niet systematisch te verlengen. Het streefdoel is om het opzeggen van vaste contracten tot een absoluut minimum te beperken.

The Fresh Company heeft besloten om in 2006 zijn logistieke organisatie terug te brengen van 8 naar 5 distributiecentra. De sites in Oostkamp, Evere en Barchon zullen sluiten. Dat kan tot een verlies van 50 jobs leiden, maar de opzegging van de vaste contracten zal tot een absoluut minimum worden beperkt. De herstructurering is een noodzakelijk antwoord op de dalende productie en de stijgende kosten van de voorbije drie jaar.

Extra: krantenknipsels

Hiernaast vind je wat krantenknipsels over dit bericht: een kortje uit De Tijd, en ook nog een paar krantenkoppen. Bespreek de verschillen of gelijkenissen tussen het persbericht en het krantenbericht. Is de kop van Het Laatste Nieuws ook mogelijk voor het persbericht van Fresh?

Helder communiceren over slecht nieuws is vaak een zwak punt van bedrijven. Vandaar dat persberichten nog het meest verschillen van krantenberichten als het om slecht nieuws gaat.

Wellicht zal een bedrijf nooit de ontslagen in de kop zetten, ook al weten ze dan dat vrijwel alle journalisten dat toch zullen doen. Het stukje van De Tijd toont niettemin aan dat er altijd uitzonderingen zijn:


- De Tijd

Dit kortje geeft goed de essentie weer. Goede insteek: "in het totaal 750 mensen". Dat geeft een idee van het percentage ontslagen. De nadruk op het goede management neemt De Tijd over. Met een weinig informatieve kop als gevolg. Dat komt wellicht ook doordat er zich in het lezerspubliek van De Tijd nauwelijks of geen arbeiders bevinden.

Dat is duidelijk anders bij de andere kranten, die terecht de ontslagen als nieuws uit het persbericht lichten.

- Het Laatste Nieuws

"Banen die op de tocht staan", dat is natuurlijk een cliché, maar beter een cliché dat meteen duidelijk is dan een vergezochte of vage kop (zeker voor een massapubliek). Kranten staan trouwens vol clichés.

- Gazet van Antwerpen

Hier zie je hoe slecht nieuws lokaal goed nieuws kan worden.