|
De kop
|
Goede persberichten hebben een kop die evengoed in de krant zou kunnen. De kop is belangrijk: vaak beslissen journalisten al op basis van de kop of ze het persbericht zullen lezen of niet, net zoals een krantenlezer dat doet met krantenkoppen. Daarom moet de kop van een persbericht duidelijk en informatief zijn. De journalist krijgt meteen je nieuws in een notendop. Goede koppen gaan een tijdje mee. Als ze op een website in een archief worden opgenomen, moet de lezer zich ook later nog altijd iets kunnen voorstellen bij een kop. Daarom:
Wees concreet en specifiek Het lijkt misschien voor de hand liggend dat koppen informatief moeten zijn, maar toch gaat het daar vaak fout. Veel koppen zijn niet informatief doordat ze te vaag zijn. Maak je koppen zo concreet en specifiek mogelijk. Vergelijk:
De Post behaalt en overschrijdt haar kwaliteitsdoelstellingen voor briefwisseling ...wordt zo: 94% brieven op tijd (Gazet van Antwerpen)
Hou het duidelijk en simpel Je kop is al een suggestie die de journalist op weg kan helpen om een eigen kop te bedenken voor zijn krant en zijn publiek. Maar een journalist neemt de kop van een persbericht vrijwel nooit letterlijk over. Het heeft dus weinig zin om ze sensationeel, creatief, of catchy te maken. Hou het duidelijk en simpel. Dat is professioneler.
Niet: Moeilijk te been? Geen probleem! (De Post) ...maar wel: De Post bezorgt bibliotheekboeken aan huis Niet: Bosvriendelijke uitgave is geen waarzeggerij (Greenpeace) ...maar wel: Greenpeace verheugd over milieuvriendelijke uitgave Harry Potter
Schrap overbodige woorden Een kop staat in verhouding tot de tekst. Aangezien persberichten doorgaans langer zijn dan een gemiddeld krantenstuk, is het niet verwonderlijk dat de koppen van persberichten ook wat langer zijn. Toch zijn de beste koppen kort, krachtig, en concreet. Schrap overbodige of nietszeggende woorden en details die je beter in je tekst toelicht.
Kinepolis Group plant de bouw van een bioscoop aan de rand van de stad Brugge ...wordt zo: Kinepolis bouwt bioscoop in Brugge Niet: Apple introduceert nieuwe, slanke en flinterdunne iPod met weergave van muziek, foto's én video's ...maar wel: Nieuwe iPod speelt ook video's af
Gebruik een vervoegd werkwoord als kern De kern van je kop is bij voorkeur een vervoegd werkwoord in de tegenwoordige tijd. Liever een actief werkwoord dan een passief.
Solvay Pharmaceuticals portfolio op weg met Cetrorelix uitgebreid te worden ...wordt zo: Solvay verwerft rechten Cetrorelix ...of: Solvay breidt gamma uit met Cetrorelix
Koppelwerkwoorden (voornamelijk zijn, worden, blijven) schrap je dan weer beter, net als andere werkwoorden die betekenisarm zijn en niets toevoegen:
Mieke Stessens wordt woordvoerster Holebifederatie ...wordt zo: Mieke Stessens nieuwe woordvoerster Holebifederatie Niet: Puma benoemd tot officiële kledingleverancier voor Marokkaans nationaal athletiekteam ...maar wel: Puma kledingleverancier Marokkaans athletiekteam ...of nog beter, met een actief werkwoord: Puma verzorgt kleding Marokkaans athletiekteam
Als je geen goed werkwoord voorhanden hebt, focus dan niet op een zelfstandig naamwoord. Een voltooid deelwoord of bijvoeglijk naamwoord zegt in dat geval meer.
Gratis nummerblokkering ...vervang je beter door: Dure nummers gratis geblokkeerd
Zet mensen in je kop Als het kan, noem dan mensen in de kop.
Alternatieve filmprogrammering Cinémanie is een schot in de roos bij Kinepolis ...wordt zo: Alternatief filmaanbod Kinepolis trekt veel kijkers
Leg de focus op wat voor je bedrijf het belangrijkste is Koppen geven je de kans om de klemtoon te leggen op wat voor je organisatie of bedrijf het belangrijkste of het meest gepaste is.
De Lijn Nieuwe tarieven moeten ritduur verkorten en stiptheid verbeteren
Bronvermelding docenten:
- Permentier, L. en Van Den Eynden, L. (1998), Stijlboek. Groot-Bijgaarden: Uitgeverij Scoop: 71-79.
|
|
|
|