Gerichte mediakeuze
Stuur je persbericht niet zonder nadenken naar alle media, zoals persverantwoordelijken nog vaak doen. Alle kranten, tijdschriften of radiozenders hebben een eigen formule, een eigen karakter en doelgroep. Zorg dat je een goed beeld hebt van wie er allemaal belangstelling kan hebben voor je nieuws: welke nationale en regionale media, welke redacties, welke vakbladen, rubrieken of bijlagen.
Uitgebreide info over het Vlaamse medialandschap vind je in het Mediazakboekje. De criteria om media te selecteren zijn: bereik of publiek, onderwerp en snelheid.
Bereik en publiek
Het belangrijkste criterium. Om een groot publiek te bereiken, zijn de massamedia uiteraard het meest geschikt: de nationale tv en radio of de grootste van Vlaanderen: Het Laatste Nieuws. Als je op hogeropgeleiden mikt, kies je voor De Standaard of De Morgen. Volwassenen en senioren lezen vaker De Standaard, jongeren lezen dan weer vaker De Morgen of de gratis pendelaarskrant Metro.
Grote organisaties die veel persberichten publiceren, kunnen overwegen om samen te werken met een groot persbureau zoals Belga, die hun nieuws dan aan alle media aanbieden.
Onderwerp
Voor heel specifieke onderwerpen kan je beter terecht bij een vakblad, of bij een deelredactie van een krant, bijvoorbeeld de wetenschap- of technologieredactie.
Snelheid
Het snelste medium is de radio: daar verandert het nieuws van uur tot uur. Al kunnen kranten met hun websites tegenwoordig ook wel snel inspelen op de actualiteit.
Stel een flexibele verzendlijst samen waaruit je vaste en occasionele contacten kunt selecteren, naargelang van het belang (regionaal of landelijk) of het onderwerp (algemene pers of vakpers). Adresseer gericht, bijvoorbeeld: 'De Standaard, wetenschapsredactie, t.a.v. Kim de Rijck'.