Verzending

Je persbericht is klaar. Maar naar welke media stuur je het nu, en op welke manier ga je het versturen?

Gerichte mediakeuze

Stuur je persbericht niet zonder nadenken naar alle media, zoals persverantwoordelijken nog vaak doen. Alle kranten, tijdschriften of radiozenders hebben een eigen formule, een eigen karakter en doelgroep. Zorg dat je een goed beeld hebt van wie er allemaal belangstelling kan hebben voor je nieuws: welke nationale en regionale media, welke redacties, welke vakbladen, rubrieken of bijlagen.

Uitgebreide info over het Vlaamse medialandschap vind je in het Mediazakboekje. De criteria om media te selecteren zijn: bereik of publiek, onderwerp en snelheid.

Bereik en publiek

Het belangrijkste criterium. Om een groot publiek te bereiken, zijn de massamedia uiteraard het meest geschikt: de nationale tv en radio of de grootste van Vlaanderen: Het Laatste Nieuws. Als je op hogeropgeleiden mikt, kies je voor De Standaard of De Morgen. Volwassenen en senioren lezen vaker De Standaard, jongeren lezen dan weer vaker De Morgen of de gratis pendelaarskrant Metro.

Grote organisaties die veel persberichten publiceren, kunnen overwegen om samen te werken met een groot persbureau zoals Belga, die hun nieuws dan aan alle media aanbieden.

Onderwerp

Voor heel specifieke onderwerpen kan je beter terecht bij een vakblad, of bij een deelredactie van een krant, bijvoorbeeld de wetenschap- of technologieredactie.

Snelheid

Het snelste medium is de radio: daar verandert het nieuws van uur tot uur. Al kunnen kranten met hun websites tegenwoordig ook wel snel inspelen op de actualiteit.

Stel een flexibele verzendlijst samen waaruit je vaste en occasionele contacten kunt selecteren, naargelang van het belang (regionaal of landelijk) of het onderwerp (algemene pers of vakpers). Adresseer gericht, bijvoorbeeld: 'De Standaard, wetenschapsredactie, t.a.v. Kim de Rijck'.

Manier van verzenden

Post, fax of e-mail

Als je weet naar welke media je je persbericht gaat sturen, moet je nog een kiezen op welke manier je het gaat verzenden: via e-mail, per fax of per post. Stuur je nieuws in elk geval niet via alledrie de kanalen tegelijk op.

Als je nieuws niet kan wachten, kies je voor fax of e-mail. Als je een uitgebreid document of veel documentatie moet opsturen, kies je beter voor de post. Op papier heb je ook meer opmaakmogelijkheden.

E-mail biedt minder opmaakmogelijkheden, maar geeft journalisten wel de kans om snel je bericht te kopiëren en bewerken, wat makkelijk is voor hen. Maak van je persbericht een e-mailtekst (geen attachment), zodat ze minstens je kop lezen. Verberg de adressen (door ze bij 'Bcc' in te geven). Anders stuur je zonder toestemming adressen door, en bovendien kan een journalist dan denken 'Iemand anders maakt er wel een stuk over'. Maak je document ten slotte niet te 'zwaar': vaak zit de mailbox van de journalist zo al overvol.

Geen begeleidend briefje

Voeg zeker géén begeleidend briefje of tekstje toe in de trant van "Vriendelijk verzoek ik u om bijgaand persbericht op te nemen in de volgende editie van uw prachtblad". Dat verhoogt uw kansen zeker niet: de journalisten beslissen zelf wel. Vraag ook niet om documenten of foto's terug te sturen. Dat getuigt van weinig service, en waarschijnlijk krijg je ze toch niet terug.