Wees bereikbaar en klantgericht
Journalisten ergeren zich aan woordvoerders die slecht bereikbaar zijn. Verstuur daarom je berichten wanneer je bereikbaar bent. Hou rekening met deadlines van media die voor je bedrijf van belang zijn. Als het niet heel dringend is, stuur dan geen persberichten op het einde van je werkdag. De beste manier om je bericht uit de krant te houden, is het vrijdagavond versturen.
Het kan ook nodig zijn om buiten de kantooruren bereikbaar te zijn: journalisten werken nog lang na vijven. Hou er ook rekening mee dat journalisten de tijd moeten hebben om zich in te werken in grotere dossiers.
Beantwoord vragen snel
Journalisten ergeren zich aan woordvoerders die vragen omzeilen. 'Geen commentaar' heeft enkel een averechts effect.
Bied een persabonnement aan
Veel organisaties geven journalisten al de kans zich via hun website te abonneren op hun persberichten. Ze geven de journalist bovendien de mogelijkheid om aan te geven voor welke onderwerpen ze precies interesse hebben. Voeg aan elke mail een link toe waarmee de journalist zich met een muisklik kan uitschrijven.
Onderhoud relaties
Maak kennis met journalisten uit je vakgebied of regio die in je vaste adressenlijst zitten. Lees hun artikels, onderhoud goede relaties. Geef nooit cadeaus: het druist in tegen de journalistieke code om die aan te nemen. Maar je kan wel een persconferentie of een lunch geven als daar de gelegenheid toe is.
Bel journalisten niet nodeloos op
Nabellen om te horen of je persbericht goed is toegekomen, wekt enkel irritatie. Wel kan je van tijd tot tijd eens bellen om te horen in hoeverre verschillende redacties of journalisten geďnformeerd willen blijven. Zo houd je je adressenbestand ook actueel, want geregeld zijn er personeelswisselingen.
Lever goed materiaal, of stel het beschikbaar
Foto's of videomateriaal van een hoge kwaliteit zijn voor de meeste media van groot belang.