|
Functies
|
Persberichten hebben verschillende functies:
Belanghebbenden informeren
De voornaamste functie van persberichten is informeren. Een belangrijke oorzaak voor het groeiend aantal persberichten is het toenemend belang van de publieke opinie, of de roep om openbaarheid en transparantie. "Arrogantie, hebberigheid en hypocrisie van het bedrijfsleven worden steeds harder afgestraft" (Stamsnijder 2002). Actiegroepen spreken multinationals ook aan op hun onethische praktijken. Zo ontstond er fel protest toen bekend raakte dat leveranciers van de meubelgigant Ikea zich schuldig maakten aan kinderarbeid. Bij een crisis kan een persbericht ingezet worden om snel te reageren op beschuldigingen, of om een uitgebreidere persconferentie aan te kondigen.
Daarnaast gelden voor bedrijven een aantal verplichtingen. Zo zijn beursgenoteerde bedrijven verplicht om hun financiële resultaten bekend te maken.
De organisatie profileren Met persberichten wil een organisatie de berichtgeving in de media sturen. Elk bedrijf en elke organisatie wil zich positioneren en streeft naambekendheid na. Maar journalisten zullen hun persberichten enkel gebruiken als er nieuwswaarde in zit, of als ze informatie bevatten die relevant is voor hun publiek. Daarom mag profilering nooit het enige doel zijn: een goed persbericht heeft altijd een minimum aan nieuwswaarde.
Philips introduceert eerste dvd-speler ...is bijvoorbeeld wél een persbericht waard (het gaat om een technologische innovatie), Philips introduceert nieuw model kleurentelevisie ...niét, of toch zeker niet voor algemene, nationale media (Mies 2002: 12).
Organisatiedoelen realiseren De politie gebruikt persberichten om bijvoorbeeld verkeerscontroles aan te kondigen en zo overtredingen te voorkomen. Voor actiegroepen of belangenorganisaties is een persbericht een van de middelen om thema's in de aandacht te houden, of om campagnes te ondersteunen.
Oxfam-Wereldwinkels Consumenten vragen steun van regering voor kleine boeren in het Zuiden
Bronvermelding docenten:
- Mies, J. (2002). Persberichtenwijzer. Den Haag: Sdu Uitgevers: 12-13.
- Stamsnijder, P. (2002). Goed nieuws in kwade tijden. Crisiscommunicatie in de praktijk. Schoonhoven: Academic Service: 30.
|
|
|
|