Lees het persbericht van uitzendbureau Jacobus 'Belgische werknemers willen hun carričre beter organiseren' dat je via de link in de rechterkolom kan openen. Wat vind je van de structuur?
Schrijf een nieuwe lead waarbij je rekening houdt met de piramidestructuur. Bedenk ook een andere kop als je dat nodig lijkt.
De structuur van het persbericht zit niet helemaal goed.
Het lijkt of er twee keer een lead staat (eerste en tweede alinea).
Achtergrondinformatie over het onderzoek (derde alinea) en een interpreterende quote van de manager (vierde alinea) staan te veel naar voren. Terwijl een aantal belangrijkste nieuwsfeiten pas op het einde komen.
Hét grote nieuwsfeit is dat de meerderheid van de Belgen langer wil werken. Dat is het nieuws dat in de lead moet.
Kijk hoe de krant dat wel goed oppikt (enkel de naam van het uitzendbureau is veranderd):
De Morgen
Belg wil langer werken maar flexibeler
Zeven op de tien Belgische werknemers hebben er geen moeite mee om tot op latere leeftijd door te werken. Voorwaarde is wel dat ze meer inspraak krijgen in de manier waarop ze hun werktijden kunnen indelen en dat er meer mogelijkheden zijn om thuis te werken. Ook een langere werkweek is geen taboe, zegt de helft van de Belgische werknemers, als de werkuren maar flexibel zijn. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek dat uitzendconcern Jacobus uitvoerde en waarbij duizend Belgische respondenten betrokken waren.
Toelichting
Ook dat laatste is een goede insteek. Want elke dag staan er wel onderzoeken in de krant, en zo heb je een idee van de statistische waarde (terecht wordt 992 afgerond in de lead).