Analyse personeelsadvertentie

We kunnen twee soorten personeelsadvertenties onderscheiden. De eerste wordt geplaatst door de organisatie zelf. De tweede gaat uit van bureaus die gespecialiseerd zijn in personeelsselectie. Zij regelen de selectieprocedure voor de organisatie.

Structuur en inhoud van de personeelsadvertentie

De meeste personeelsadvertenties van enig formaat (de advertenties van slechts een paar regels niet meegerekend) bevatten altijd wel een aantal van de volgende rubrieken:

  • profiel van de organisatie
  • aankondiging van de vacante functie
  • functiebeschrijving
  • functie-eisen
  • voordelen van de organisatie
  • contactpersoon of adres voor de sollicitatiebrief

Functie-eisen

Als je wilt reageren op een personeelsadvertentie, moet je vooral eerst deze rubriek goed lezen om te zien of je wel min of meer aan de gestelde eisen voldoet. Min of meer, want meestal stellen organisaties hun eisen te hoog en binden ze wat in als goede kandidaten niet 'de perfectie' blijken te bezitten die in de functie-eisen geformuleerd zijn.

Als de functie-eisen te veel afwijken van wat je te bieden hebt, heeft het geen zin om te solliciteren. Je verliest er alleen maar tijd mee, want een goede sollicitatiebrief opstellen kost nu eenmaal tijd. Je voorkomt ook teleurstellingen als je niet het onbereikbare wilt nastreven.

Als je alle rubrieken in een personeelsadvertentie grondig bekijkt voordat je reageert, kun je je sollicitatiebrief veel beter afstemmen op de wensen van de organisatie die de functie aanbiedt.