Als je de brief kort en kernachtig wilt houden, moet je zoveel mogelijk informatie op een duidelijke en overzichtelijke manier samenbrengen in je curriculum vitae, kortweg c.v. genoemd. Een c.v. wordt altijd getypt, dit in tegenstelling tot de brief die ook wel eens met de hand geschreven wordt.
Je kunt een overzichtelijke indeling maken in een thematisch c.v. met een aantal rubrieken. In de linkerkolom plaats je alle rubriekgegevens en in de veel bredere rechterkolom vermeld je bondig alle noodzakelijke informatie voor de personeelsdirecteur. De bedoeling is dat je in je c.v. een zo volledig mogelijk beeld geeft van jezelf, waarbij je een antwoord geeft op alle functie-eisen (bij een reactie op een advertentie) of op andere elementen die voor de selectie van belang kunnen zijn.
Hoe vollediger en overzichtelijker je c.v., hoe groter je kans om voor een selectiegesprek te worden uitgenodigd, althans als je aan het gewenste profiel beantwoordt. Ondanks het streven naar volledigheid, moet je je c.v. zo bondig mogelijk houden, want personeelsselecteurs hebben geen tijd om ellenlange pagina's boordevol informatie te lezen. Een bondig getypt overzicht op twee vellen papier, formaat A-4, (liefst niet recto-verso afgedrukt op een tekstverwerker) zou moeten volstaan, zeker voor een pas afgestudeerde sollicitant.
Rubrieken van een cv
Welke rubrieken bevat een curriculum vitae?
1. Persoonlijke gegevens (Identiteit of Personalia)
- Voornaam + achternaam (in hoofdletters)
- Adres
- Telefoon
- Geboorteplaats en geboortedatum
- Burgerlijke staat
- Nationaliteit
2. Opleiding
- Secundair: naam instelling, plaats + studierichting + data
- Hoger (of Tertiair): naam instelling, plaats + data
- Afstudeerrichting
- Scriptie-onderwerp
3. Specialisaties
In deze rubriek kun je allerlei extra cursussen en technische vaardigheden opnemen om een vollediger beeld van je kennis en bekwaamheden te geven, zoals: typen, omgaan met tekstverwerker, kennis informatica, communicatieve vaardigheden, etc.
4. Talenkennis
Hierin geef je een bondig en gestructureerd overzicht van onze talenkennis op het vlak van lezen (begrijpen), schrijven en spreken.
5. Ervaring
Dit is een moeilijke rubriek als je pas afgestudeerd bent, omdat je vrijwel geen arbeidservaring hebt. Daarom is het beter deze rubriek op te splitsen in diverse soorten ervaringen zoals:
- Arbeidservaring: als pas afgestudeerde vakantie- of weekendwerk, stages e.d. vermelden
- Bestuurservaring: als lid van een club of vereniging b.v.; een dergelijke ervaring bij pas afgestudeerden wordt meestal zeer op prijs gesteld door personeelsselecteurs i.v.m. leidinggevende kwaliteiten
- Onderwijservaring: bijlessen, werk als instructeur e.d.
Als je wel ervaring hebt, dan vermeld je in de rubriek 'Arbeidservaring' uiteraard de naam van de organisatie(s) waar je in een bepaalde functie werkt of gewerkt hebt.
Heb je nog geen ervaring, dan kun je de rubriek 'Ervaring' eventueel nog aanvullen met praktische opdrachten tijdens je studie. Je kunt een magere rubriek 'Ervaring' compenseren door meer informatie te geven in de volgende rubrieken: specialisaties, recente nevenactiviteiten en vaardigheden en interessegebieden.
6. Recente nevenactiviteiten
Deze rubriek is vooral bedoeld voor pas-afgestudeerden. Je kunt er informatie geven over studiereizen, vakantiecursussen en andere activiteiten.
7. Publicaties
Als je een wetenschappelijke achtergrond hebt of journalistieke ervaring, kun je alle bibliografische gegevens over je publikaties op een overzichtelijke wijze vermelden.
8. Persoonlijkheidskenmerken of sociale vaardigheden
Bij een reactie op een personeelsadvertentie moet je je sociale vaardigheden zoveel mogelijk afstemmen op de functie-eisen die in de advertentie vermeld worden. Bij een spontane sollicitatie moet je alleen zinvolle informatie opnemen en bijkomstigheden weglaten.
Een paar voorbeelden van persoonlijkheidskenmerken of sociale vaardigheden die je in deze rubriek kunt vermelden zijn: contactvaardigheid, collegialiteit, aanpassingsvermogen, zin voor organisatie of organisatietalent, initiatief, doorzettingsvermogen, dynamisme, enthousiasme, zelfvertrouwen e.d. Het is niet voldoende om deze vaardigheden zonder meer te vermelden. Je moet ze telkens toelichten met bewijzen uit je arbeids-, bestuurs- of onderwijservaring of uit je hobby's, interessepunten en nevenactiviteiten. Een voorbeeld van een toelichting bij een van de sociale vaardigheden is:
Contactvaardigheid en vakantiewerk waarbij contactvaardigheid en aanpassingsvermogen vereist is: bejaardentehuis, telefoniste, receptioniste.
9. Interessegebieden en hobby's
In deze rubriek vermeld je je interesses (muziek, actualiteit, lezen, film, etc.) en hobby's of vrijetijdsbesteding. Je kiest selectief volgens de functie waarnaar je solliciteert.
10. Referenties
Deze rubriek wordt niet altijd opgenomen, omdat selecteurs hoe langer hoe minder op referenties letten, maar steeds meer op ervaring en persoonlijkheidskenmerken. Natuurlijk nemen we de rubriek wel op als er in een advertentie expliciet om wordt gevraagd.
Toch kan het voor bepaalde functies nuttig zijn om een paar (twee, drie) referenties te geven. Als referentie kunnen we de namen geven van mensen uit het vak, vroegere werkgevers of docenten bijvoorbeeld. We mogen echter niet vergeten de personen, die we als referentie willen vermelden, eerst te vragen of zij wel als referent willen dienen.
Bij referenties vermelden we de naam (en eventueel titel), functie, organisatie, adres en telefoonnummer van de organisatie van de referent.
Het curriculum vitae moet zeer gestructureerd, volledig en overzichtelijk zijn.
Afhankelijke van de functie kun je bijvoorbeeld nog de volgende rubriek opnemen:
11. Mobiliteit
- Bezit auto
- Rijbewijs
- Verhuisbereidheid
- Bereidheid om in het buitenland te werken
Andere gegevens kunnen zijn:
- Geen bezwaar tegen overwerken
- Bereidheid om zich bij te scholen of een bedrijfsopleiding te volgen