|
Oefeningen: argumentatie
|
Situatie 1
Je klant is docente aan een hogeschool. Zij heeft jou een gratis exemplaar gevraagd van een handboek. Indien het boek haar bevalt, zal ze al haar studenten vragen het aan te schaffen. Dit is voor jou zeker een interessante deal. Helaas kun je haar door de hoge kosten het boek niet gratis aanbieden.
Jammer genoeg kunnen we niet aan uw verzoek voldoen om u een gratis exemplaar van Zakelijk Communiceren te zenden. Het boek is op dit moment namelijk razend populair. Blijkbaar is zowat iedereen vandaag geïnteresseerd in communicatie. Mochten we iedereen een gratis exemplaar sturen, zouden onze kosten te hoog oplopen.
Naar Bovée & Thill, p. 272
Situatie 2
Weigering om krediet te geven.
Uw inkomen is niet erg hoog. Bovendien hebt u al een lening bij ons lopen. Indien wij u een nieuwe lening zouden verlenen, bestaat de kans dat u financiële problemen krijgt. Het is immers niet ondenkbaar dat u in de toekomst een aantal onverwachte uitgaven zult hebben (herstelkosten aan uw auto, medische kosten, etc.) of dat uw inkomen plots zal dalen. Als u daardoor uw lening niet kan aflossen, zult u zware financiële problemen krijgen. Wij wensen u dat niet toe en u zou het zelf ook niet erg fijn vinden.
Naar Locker, p. 202
Bronvermelding docenten:
- Bovée, C.L. & Thill, J.V. (2000). Business communication today (6th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
- Locker, K.O. (1995). Business and administrative communication (3rd Ed.). Chicago: Irwin.
|
|
|
|