Oefeningen: argumentatie

Situatie 1

Je klant is docente aan een hogeschool. Zij heeft jou een gratis exemplaar gevraagd van een handboek. Indien het boek haar bevalt, zal ze al haar studenten vragen het aan te schaffen. Dit is voor jou zeker een interessante deal. Helaas kun je haar door de hoge kosten het boek niet gratis aanbieden.

Jammer genoeg kunnen we niet aan uw verzoek voldoen om u een gratis exemplaar van Zakelijk Communiceren te zenden. Het boek is op dit moment namelijk razend populair. Blijkbaar is zowat iedereen vandaag geïnteresseerd in communicatie. Mochten we iedereen een gratis exemplaar sturen, zouden onze kosten te hoog oplopen.


Naar Bovée & Thill, p. 272

Bespreking
Je belangrijkste argument is een beslissing die je in je eigen voordeel hebt genomen: de kosten zijn te hoog voor jou. Argumenten in je eigen voordeel vermeld je echter beter niet. Het is ook niet verstandig dan maar een argument te verzinnen: dat zowat iedereen vandaag interesse heeft in boeken over communicatie is irrelevant voor de lezer, en dus een zwak argument. Eigenlijk heb je dus geen sterke argumenten voor je slechte nieuws. Leg er daarom zo weinig mogelijk nadruk op in je argumentatie en probeer je eigen gezicht te redden door bijvoorbeeld een goed alternatief te bieden.

Alternatief
Als docent geniet u een korting van 20% op het boek Zakelijk Communiceren.

Situatie 2

Weigering om krediet te geven.

Uw inkomen is niet erg hoog. Bovendien hebt u al een lening bij ons lopen. Indien wij u een nieuwe lening zouden verlenen, bestaat de kans dat u financiële problemen krijgt. Het is immers niet ondenkbaar dat u in de toekomst een aantal onverwachte uitgaven zult hebben (herstelkosten aan uw auto, medische kosten, etc.) of dat uw inkomen plots zal dalen. Als u daardoor uw lening niet kan aflossen, zult u zware financiële problemen krijgen. Wij wensen u dat niet toe en u zou het zelf ook niet erg fijn vinden.


Naar Locker, p. 202

Bespreking
In de eerste zin geeft de schrijver zijn mening over het inkomen van de klant: het is niet erg hoog. Als schrijver moet je echter bij de feiten blijven. Dit kan door het inkomen te benoemen: uw inkomen van 1100 euro per maand. Ook de lening, waarnaar in de tweede zin verwezen wordt, benoem je als schrijver beter: uw autolening in plaats van uw lening. Ook in de laatste twee zinnen geeft de schrijver te veel zijn mening en geen feiten (zware problemen, wij wensen u dat niet toe, u zou het niet fijn vinden).
Het middendeel beschrijft de financiële risico's voor de klant. Deze beschrijving is te uitgebreid en te concreet. Door het gebruikte lezersperspectief is het net of de dramatische gebeurtenissen van onverwachte uitgaven en een dalend inkomen een lot zijn waarin de lezer niet zal ontsnappen. Deze risico's worden dus beter vanuit een neutraal perspectief verwoord.

Alternatief
Onze financiële consulenten hebben uw dossier grondig bestudeerd. Uw inkomen van 1100 euro per maand en uw lopende autolening bieden u te weinig financiële ruimte voor een nieuwe lening zonder risico's.

Bronvermelding docenten:

  • Bovée, C.L. & Thill, J.V. (2000). Business communication today (6th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Locker, K.O. (1995). Business and administrative communication (3rd Ed.). Chicago: Irwin.