Kenmerken of referenties

De kenmerken zijn geen verplicht briefonderdeel. Maar om de administratie en classificatie van brieven efficiënter te doen verlopen, gebruiken bedrijven en organisaties in hun brieven meestal referentiegegevens of -codes. Als je bijlagen meestuurt, bestaan de referentieregels uit de volgende vijf onderdelen:

1. 'uw bericht van'
Onder dat kopje staat de datum van de brief, de fax, de e-mail of het telefoongesprek waar je brief een antwoord op is.

2. 'uw kenmerk'
Daaronder vermeld je het kenmerk van de brief, fax of e-mail die je beantwoordt.

3. 'ons kenmerk'
Daaronder staat het kenmerk van jouw brief. Je eigen briefnummer of -code stel je op volgens de gebruiken en afspraken van je bedrijf of organisatie.

4. 'bijlage(n)'
Onder dat kopje staat het aantal bijlagen. Uiteraard kan je het bijlageonderdeel weglaten als er geen bijlagen zijn, of wanneer je je bijlagen onderaan vermeldt. De referentieregels bevatten dan maar vier onderdelen.

5. de plaatsnaam
Schrijf de plaatsnaam hier op de gewone manier (dus enkel met de beginhoofdletter). Onder de plaatsnaam staat de datum van je brief. Je kan de plaatsnaam vervangen door het woord 'datum' als de plaatsnaam al voorkomt in je briefhoofd of in de vermelding van je eigen adres. Voor de notatie van de datum, zie Plaats en datum.

Merk op dat je geen hoofdletters gebruikt in de kopjes, ook niet bij het eerste.

Soms heb je meer dan 5 gegevens nodig, bijvoorbeeld ook de afdeling die de brief behandelt, de contactpersoon en diens telefoonnummer. In dat geval spreid je je referentieregels over twee keer twee regels, gescheiden door één witregel.


Ter info

De precieze genormaliseerde tabafstanden zijn de volgende:

- 4 kenmerken

Kenmerk 1

op de linkermarge, op 33 mm

Kenmerk 2

op 75 mm

Kenmerk 3

op 115 mm

Kenmerk 4

op 160 mm


- 5 kenmerken

Kenmerk 1

op de linkermarge, op 33 mm

Kenmerk 2

op 65 mm

Kenmerk 3

op 100 mm

Kenmerk 4

op 130 mm

Kenmerk 5

op 160 mm



Opmerking

Vaak zal de geadresseerde niet meteen hulp vinden via een algemeen nummer uit het briefhoofd. Daarom kan het nuttig zijn om ook duidelijk de gegevens van een specifieke contactpersoon te vermelden. In bepaalde huisstijlen voegen bedrijven bij de kenmerken dan ook het telefoonnummer en de naam van zo'n contactpersoon toe.