Functies van een huisstijl

Een huisstijl is meer dan de visuele identiteit van een organisatie. Een goed geďmplementeerde huisstijl vervult drie functies:

  • visuele identiteit
  • herkenning
  • verbeterde effici&eumlntie

Visuele identiteit

De huisstijl creërt altijd een bepaalde look and feel. De eerste indruk die iemand van je organisatie krijgt, is doorslaggevend. Een goede huisstijl is meer dan een grafisch hoogstandje: het is de vertaling van de normen en waarden, van de identiteit, van een visie. Voordat een organisatie een huisstijl ontwikkelt, is het daarom belangrijk dat ze nadenkt over haar kernwaarden.

Enkele voorbeelden van organisaties en hun kernwaarden:

  • veiligheid (Volvo)
  • familieplezier (Disney)
  • avontuur (Jack Wolfskin)

Andere voorbeelden van kernwaarden:

  • creativiteit
  • innovatie
  • kwaliteit
  • maatschappelijke betrokkenheid
  • betrouwbaarheid
  • duurzaamheid
  • integriteit
  • authenticiteit
  • humor

Alle producten, diensten, communicatie en gedrag moeten deze (kern)waarden uitstralen, anders ben je als organisatie niet erg geloofwaardig.

Herkenning

Onbekend maakt onbemind: daarom is het belangrijk dat je organisatie herkenbaar is. Visuele communicatie helpt om de herkenbaarheid te vergroten. Omdat mensen niet alleen herkennen, maar ook oordelen, is het belangrijk dat de identiteit van de organisatie tot uiting komt in de huisstijl.

Om de haverklap veranderen van kleur en logo is funest voor de herkenbaarbeid. Daarom moet je huisstijl zo tijdloos mogelijk zijn. Grote merken zoals Shell, Ford en Coca Cola hebben dat begrepen: hun logo is in de loop der jaren wel veranderd, maar telkens bleef de link met het vorige logo duidelijk.

De evolutie van het logo van Ford

Verbeterde efficiëntie

Standaardisatie doet mensen sneller werken. Dankzij gestandaardiseerde richtlijnen en kant-en-klare sjablonen hoeven medewerkers niet na te denken over een gepaste achtergrond voor een presentatie, of over waar je nu weer plaats en datum in een brief zet, of welk lettertype je het beste gebruikt.

Maar niet alleen zelf communiceren gaat sneller. Als de communicatiestijl goed is, vinden interne en externe gebruikers ook sneller hun weg in je informatie. Formulieren die gemakkelijk in te vullen zijn, rapporten en handleidingen waarin je meteen vindt wat je zoekt: gebruikers waarderen dat.