Je herkent het vast: door de toevloed aan informatie heb je veel te weinig tijd om alles te lezen. Het gevolg? Mensen worden selectiever in wat ze lezen. Als je wil dat jouw teksten je doelgroep bereiken, doe je er goed aan om aandacht te schenken aan de opmaak van je teksten. Aantrekkelijke documenten met een professionele uitstraling nodigen meer uit tot lezen.
Twee uitersten
Minder ervaren gebruikers van tekstverwerkers hebben de neiging om in twee uitersten te vervallen: ofwel passen ze te weinig opmaakmogelijkheden toe, ofwel te veel.
Te weinig opmaak
Het ene uiterste van het spectrum gebruikt hun tekstverwerker als een digitale schrijfmachine. Behalve gewone tekst - vaak in het standaardlettertype van de tekstverwerker - vind je enkel vet en onderlijningen. Vaak staat er zoveel mogelijk tekst op een pagina. Het resultaat? Rijstebrijtekst: veel grijs, weinig contrast. De structuur zie je niet in een oogopslag, die hoor je zelf te ontdekken. Als je er de moed voor hebt.
Te opzichtige opmaak
Het andere uiterste van het spectrum speelt graag met de uitgebreide mogelijkheden die tekstverwerkers bieden. Dergelijke gebruikers verwerken veel verschillende lettertypes, kleuren en fantasietjes in hun tekst. Het resultaat is vaak erg onrustig, niet erg professioneel of lezersvriendelijk.
Beide uitersten nodigen niet erg uit tot lezen. En zelfs wie niet tot die uitersten van het spectrum hoort, zal in deze module nuttige tips vinden om zijn tekstopmaak naar een hoger niveau te tillen.
Weten hoe je een tekst professioneel en lezersvriendelijk opmaakt, heeft heel wat voordelen. Maar er zijn ook beperkingen: tekstopmaak is maar een van de vele elementen die een impact hebben op de kwaliteit van een tekst.