Alternatief

Door het slechte nieuws zadel je de lezer op met een probleem. Zijn reactie op het slechte nieuws zal echter minder negatief zijn als je meezoekt naar een oplossing of een alternatief kunt aanbieden. Bovendien leg je zo de nadruk op wat je wél kunt doen, eerder dan op wat je niet kunt doen.

(Context: wegens productieproblemen is het favoriete artikel van een klant pas over een maand weer in voorraad.)
Uiteraard beseffen we dat u dringend een oplossing nodig heeft voor deze voorraadbreuk. Een mogelijk alternatief voor uw vertrouwde keuze is product X van merk Y. Het is relatief nieuw op de markt, maar de eerste reacties van onze andere klanten zijn alvast veelbelovend.

Je toont echter ook je goodwill door bijvoorbeeld te verwijzen naar andere bronnen van hulp.

Onze producten worden enkel verkocht via kleinhandelaars, zoals winkel X in uw buurt. Alle andere verkooppunten vindt u op onze website.
Naar Bovée & Thill, p. 251

Of in het geval van een afwijzing van een sollicitatie, kun je vermelden dat je de gegevens van de sollicitant in de wervingsdatabank van de organisatie zult opnemen.

Gezien de groei van [naam organisatie] zijn we regelmatig op zoek naar interessante kandidaten zoals u. Wilt u graag dat wij u contact met u opnemen voor functies die aansluiten bij uw profiel? Wij bewaren u dossier standaard een jaar lang. Als u dit liever niet heeft, laat het ons dan gerust even weten.

Soms kun je subtiel verwijzen naar een nieuw product of een aanbieding. Vermijd echter verkoopspraatjes. Die klinken uitermate hebzuchtig en bedrijfsgericht (vs. klantgericht) en werken bijgevolg meestal contraproductief.

Bronvermelding docenten:

  • Bovée, C.L. & Thill, J.V. (2000). Business communication today (6th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.