Verwachte reactie
Emotionele impact
Als je verwacht dat het slechte nieuws een persoonlijke of emotionele impact op de lezer zal hebben, gebruik dan de indirecte structuur. Die structuur verzacht de klap van het slechte nieuws. Als je verwacht dat de lezer niet persoonlijk of emotioneel geraakt zal worden door het slechte nieuws, kun je de directe structuur gebruiken. Een kleinhandelaar zal bijvoorbeeld niet persoonlijk geraakt worden als de prijs van een product stijgt, aangezien hij de prijsstijging kan doorrekenen aan zijn klanten.
Belang van het nieuws
Belangrijke zaken communiceer je het beste volgens de indirecte structuur. Voor routinezaken of futiliteiten is de directe structuur het meest geschikt.
Verwachting van de lezer
Komt het nieuws als een volslagen verrassing voor de lezer, dan presenteer je het beter voorzichtig, dus volgens de indirecte structuur. Als de lezer het slechte nieuws verwacht, kun je het volgens de directe structuur presenteren. Een ontslag, bijvoorbeeld, wordt meestal eerst in een gesprek aangekondigd. De ontslagbrief is dan nog louter een formele bevestiging. Ook een sollicitant die een schriftelijk antwoord in de bus krijgt, weet dat het vaak om een negatief antwoord gaat.
Relatie met de lezer
In de meeste gevallen zet het slechte nieuws je relatie met de lezer - in meer of mindere mate - op het spel. Kies dan voor een indirecte presentatie en maak ook gebruik van andere beleefdheidsstrategieën. Is je relatie met de lezer ofwel heel hecht en vertrouwd, ofwel net heel zwak en onbelangrijk, dan is er weinig kans dat het slechte nieuws jullie relatie ingrijpend zal veranderen. Het slechte nieuws kan dan directer worden gepresenteerd. Ook als je relatie met de lezer zo verstoord is dat hij wantrouwig staat tegenover elke boodschap van jou, is het beter onmiddellijk ter zake te komen.
Doelstellingen
Gezag uitdrukken
In de meeste gevallen wil je je niet boven de lezer stellen en wil je dat hij het slechte nieuws aanvaardt op basis van de argumentatie. Dan kies je voor de indirecte structuur. Soms wil je als schrijver echter je beslistheid en gezag over het negatieve nieuws benadrukken. Als een verzoek bijvoorbeeld eerder werd verworpen en de correspondent het verzoek koppig voor een tweede keer heeft ingediend, dan kan een krachtig 'nee' deze keer op zijn plaats zijn. De directe structuur is dan het meest geschikt.
Nadruk leggen op het slechte nieuws
Meestal wil je het slechte nieuws niet te sterk benadrukken. Soms is het nieuws echter zo belangrijk dat de lezer er in geen geval overheen mag lezen. Presenteer het slechte nieuws dan meteen in het begin van je brief.